Załącznik Nr 1 do Zarządzenia nr 17
Wójta Gminy Borki
z dnia 28 stycznia 2020 r.
REGULAMIN FUNKCJONOWANIA ELEKTRONICZNEGO SYSTEMU
PORTAL eNALEŻNOŚCI
Spis treści:
Organizacja pracy i kierowania. 4
Rejestracja konta Uczestnika . 5
Zasady korzystania z Portalu eNALEŻNOŚCI 6
Globalna polityka prywatności 7
Ograniczenia przetwarzania danych osobowych. 7
Udostępnianie danych osobowych. 8
Bezpieczeństwo danych osobowych. 9
Niniejszy regulamin opisuje zasady korzystania z elektronicznego systemu e-należności
w Urzędzie Gminy w Borkach
Portal e-należności ma na celu wspieranie procesu komunikacji elektronicznej z interesantem, umożliwia przesyłanie informacji o stanie należności wobec Urzędu Gminy z tytułu podatków i opłat z możliwością dokonywania płatności elektronicznych.
Portal funkcjonuje według następujących zasad:
Rejestracja Uczestnika Portalu przebiega według następujących zasad:
1) rejestracji i funkcjonowania w systemie e-należności pod więcej niż jedną nazwą;
2) używania środków, mechanizmów lub programów przy połączeniu się ze stronami internetowymi Portalu, które mogą powodować problemy i zakłócenia w funkcjonowaniu stron, używania narzędzi, których efektem pracy byłoby nadmierne obciążenie zdolności technicznych serwera;
3) niedopuszczalne jest umieszczanie wpisów mających charakter reklamowy/komercyjny.
Właściciel Portalu szanuje prawa Uczestników do prywatności zamieszczanych treści. Właściciel Portalu uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze, wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie danych osobowych odbywało się zgodnie z RODO i aby móc to wykazać. Ochrona danych osobowych jest realizowana poprzez zabezpieczenia, których zastosowanie pozwala zapewnić poufność, integralność, dostępność oraz rozliczalność danych. Poniższa część Regulaminu określa, jakie informacje i dane umożliwiają (lub nie) identyfikację osób fizycznych, w jakich przypadkach i na jakich zasadach.
Ogólną zasadą Urzędu jest przestrzeganie wszelkich obowiązujących przepisów prawa dotyczących prywatności i ochrony danych osobowych. Przywiązujemy najwyższą wagę do zyskania i utrzymania zaufania Uczestników, którzy przekazują nam swoje dane osobowe.
Korzystając z Portalu Uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych w sposób wskazany w niniejszych zasadach oraz we wszelkich stosownych deklaracjach prywatności. Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych w sposób wskazany w niniejszych zasadach, zobowiązany jest powstrzymać się od korzystania z Portalu.
W przypadku przetwarzania danych osobowych, Urząd zobowiązuje się:
1) przekazać Uczestnikowi wszystkie niezbędne informacje wymagane na mocy art. 13 ust. 1 i ust. 2 RODO;
2) przetwarzać dane osobowe Uczestnika tylko za jego zgodą;
3) nie wykorzystywać danych osobowych Uczestnika na potrzeby marketingu bezpośredniego bez umożliwienia Uczestnikowi podjęcia decyzji o „rezygnacji z otrzymywania stosownych przesyłek”;
4) zabezpieczyć dane osobowe przed przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utratą, modyfikacją, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem do danych osobowych;
5) że dane osobowe Uczestnika będą przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty dla Uczestnika („zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość”);
6) że dane osobowe Uczestnika będą zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami. Dalsze przetwarzanie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych nie jest uznawane w myśl art. 89 ust. 1 RODO za niezgodne z pierwotnymi celami („ograniczenie celu”);
7) że dane osobowe Uczestnika będą adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane („minimalizacja danych”);
8) że dane osobowe Uczestnika będą prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane. Należy podjąć wszelkie rozsądne działania, aby dane osobowe, które są nieprawidłowe w świetle celów ich przetwarzania, zostały niezwłocznie usunięte lub sprostowane („prawidłowość”);
9) że dane osobowe będą przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których dane te są przetwarzane. Dane osobowe można przechowywać przez okres dłuższy, o ile będą one przetwarzane wyłącznie do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych na mocy art. 89 ust. 1 RODO, z zastrzeżeniem, że wdrożone zostaną odpowiednie środki techniczne i organizacyjne wymagane na mocy RODO w celu ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą („ograniczenie przechowywania”);
10) że dane osobowe Uczestnika będą przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych osobowych, w tym ochronę przed niedozwolonym lub niezgodnym z prawem przetwarzaniem oraz przypadkową utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, za pomocą odpowiednich środków technicznych lub organizacyjnych („integralność i poufność”).
Kiedy Uczestnik uzyskuje dostęp i korzysta z Portalu, gromadzone są następujące dane i zmiany:
1) informacje przesyłane automatycznie przez przeglądarkę www użytkownika. Informacje zwykle obejmują adres IP dostawcy internetowego Uczestnika, nazwę systemu operacyjnego Uczestnika oraz nazwę i wersję przeglądarki. Zakres informacji zależy od ustawień przeglądarki www Uczestnika;
2) informacje przekazywane przez przeglądarkę są zbierane w celach statystycznych oraz ułatwiają rozbudowę i modyfikację Portalu;
3) Portal korzysta z sesyjnych cookies (ciasteczek). Cookie stosuje się w celu oznaczenia komputera Uczestnika wygenerowanym przez komputer jednoznacznym identyfikatorem podczas uzyskiwania dostępu do Portalu. W cookie przechowywane są informacje ułatwiające poruszanie się po serwisie, zapamiętujące ustawienia Uczestnika itp. Cookie nie identyfikuje Uczestnika i wygasa po zamknięciu przeglądarki. Elementy serwisu używają również „trwałych cookies”. Nie wygasają one z chwilą zamknięcia przeglądarki, pozostają w komputerze Uczestnika do czasu ich usunięcia. Nie mają one wpływu na funkcjonowanie komputera i przeglądarki, nie są niebezpieczne, a programy antywirusowe nie interpretują ich jako zagrożenie;
4) Jeżeli Uczestnik nie chce wykorzystywać cookies, może ustawić swą przeglądarkę na ich odrzucanie lub każdorazowe zawiadamianie w przypadku zapisania cookie na komputerze Uczestnika. Wyłączenie obsługi cookie przez przeglądarkę, wyłączy niektóre funkcje Portalu lub utrudni normalne z niej korzystanie;
5) Urząd Gminy Borki gromadzi informacje, które Uczestnik świadomie i dobrowolnie przekazuje podczas korzystania z serwisu. W wielu przypadkach informacje takie mają charakter danych osobowych;
6) przekazane dane podczas rejestracji mogą być zaktualizowane. Każde konto założone podczas rejestracji może zostać trwale dezaktywowane.
Jakiekolwiek udostępnianie danych osobowych może odbywać się wyłącznie w trybie określonym obowiązującymi przepisami prawa, w tym zgodnie z RODO i ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Dane udostępnia się na pisemny umotywowany wniosek, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dane osobowe Uczestnika mogą być przetwarzane przez osoby, którym zlecana jest realizacja usług wsparcia Portalu. Takie osoby są zobowiązane korzystać z danych osobowych, do jakich będą mieć dostęp, tylko w celu realizacji usług na rzecz Urzędu oraz zachować w tajemnicy dane osobowe Uczestników wraz ze sposobem ich zabezpieczenia.
Dane osobowe Uczestników są przechowywane w bazach danych Urzędu lub bazach danych utrzymywanych przez wskazanych przez Urząd usługodawców. Dostęp do danych jest zabezpieczony odpowiednimi hasłami. Wszystkie dane osobowe oraz hasła Uczestników, podane podczas korzystania z Portalu, są zaszyfrowane. Oprogramowanie nie pozwala na wyświetlanie hasła jawnym tekstem na monitorze komputera, jak również na przechowywanie i zapisywanie hasła w postaci jawnego tekstu.